Orgel
Dispositie
Hoofdwerk
Bourdon 16′ Prestant 8′ Roerfluit 8′ Octaaf 4′ Quint 3′ Octaaf 2′ Mixtuur 4 sterk B/D Fagot 16′ B/D Trompet 8′ B/D Nevenwerk Pedaal Speelhulpen * transmissies van het Hoofdwerk |
|
Interview met orgelmaker René Nijsse In het blad Kerk en Muziek van november/december 2020 stond een interview met orgelmaker René Nijsse. Klik hier om het interview te lezen. |
|
Artikel ingebruikname Nijsse-orgel EDE – De Christelijke Gereformeerde Kerk te Ede heeft op 14 april 2004, tijdens een feestelijke avond voor eigen gemeente en belangstellenden, een geheel nieuw orgel in gebruik genomen.Tijdens deze avond heeft de orgelbouwer René Nijsse het orgel overdragen aan de kerkenraad en een toelichting op het orgel gegeven. Het programma omvatte een meditatie door de plaatselijke predikant J. Van Amstel en een orgelbespeling door Leander van der Steen.Op zaterdag 24 april 2004 werd men in de gelegenheid gesteld het nieuwe Nijsse-orgel te bespelen of te beluisteren.Het nieuwe orgel is gebouwd door de firma A. Nijsse & Zoon te Oud-Sabbinge. De registers van het orgel zijn zorgvuldig gekozen om de gemeentezang optimaal en gevarieerd te kunnen begeleiden. Het nieuwe orgel is nog steeds een bescheiden instrument, maar heeft optimale gebruiksmogelijkheden. Uitgangspunt voor de registerkeuze is het hoofdwerk van grote orgels uit de achttiende eeuw geweest, zoals ook toegepast in de Open Hof Kerk te Soest. De dispositie van het orgel is zorgvuldig gekozen om de gemeentezang optimaal en gevarieerd te kunnen begeleiden. Het is nog steeds een bescheiden instrument maar heeft optimale gebruiksmogelijkheden. Het beschikt over een volledig Prestantenplenum op achtvoets basis (Prestant 8’, 4’, 3’, 2’ en Mixtuur), een volledig Fluitenkoor op zestienvoetsbasis (Fluiten 1’, 8’, 4’, 3’, 2’ en 1 3/5’) en daarnaast over een tweetal tongwerken, te weten een Fagot 16’ en een Trompet 8’. De Gamba 8 (strijker) is een register voor de stillere momenten tijdens de diensten, maar kan ook in combinatie met de Holpijp een verrassende klankkleur opleveren. De 15 stemmen in totaal zijn verdeeld over twee manualen en een aangehangen pedaal. Naast de standaard registerdelingen tussen bas en diskant voor Mixtuur, Trompet en manuaalkoppel, zijn ook de Nasard en de Terts gedeeld waardoor deze stemmen zowel een solistische als een plenumfunctie kunnen vervullen. Ook voor de Fagot 16’ is een registerdeling toegepast, waardoor het orgel beschikt over een 16’ tongwerk, dat wanneer het een octaaf hoger gespeeld wordt, ook als uitkomende stem gebruikt kan worden en daarbij de Dulciaanfunctie vervult. Bij de vormgeving van het orgel is aansluiting gezocht bij klassieke verhoudingen zoals de gulden snede en is er naar gestreefd het orgel een rank uiterlijk te geven. Wie dit ontwerp vergelijkt met het Nijsse orgel in Soest zal opmerken dat het belangrijkste verschil de hoogte van de middelste toren betreft. Voor het houtwerk is gebruik gemaakt van eersteklas Frans eiken. Om inwerking van stof en vuil te voorkomen is het hout aan de buitenzijde bewerkt en van een laklaag voorzien door de firma Romeijn te Ede. Hierbij is gekozen voor een kleurloze laklaag om de oorspronkelijke kleur van het hout zo veel mogelijk intact te laten. Het Nijsse orgel vervangt het De Koff orgel (met zeven stemmen en aangehangen pedaal) dat midden 50-er jaren aangeschaft werd ten behoeve van het toenmalige kerkgebouw aan de Bergstraat. Nadat in de 70-er jaren een nieuw kerkgebouw aan de Verlengde Maanderweg in gebruik werd genomen is het De Koff orgel overgeplaatst. Dit orgel is verkocht aan de Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt) te Broek op Langedijk en is door de firma Nijsse overgeplaatst. |
|